Δημιουργικότητα (ΜΕΡΟΣ ΙΙ)

    Στο παιδί η δημιουργική διεργασία αρχίζει όταν, καθοδηγούμενο από τις εμπειρίες του, που θα μπορούσαν να είναι μια σκέψη, μια εικόνα, μια πράξη, ένας ήχος, ένα συναίσθημα και μέσα από την ανακάλυψη, την εξερεύνηση και τη λειτουργία της φαντασίας του, καταλήγει σε μια καινούργια μορφή έκφρασης.
    Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε και το ρόλο της φαντασίας του παιδιού, που το ωθεί στη σύλληψη των πολύ πρωτότυπων ιδεών, σε τολμηρότερους συνδυασμούς, ανάμεσα στα στοιχεία της εμπειρίας του και στη δημιουργία νέων, εξωπραγματικών καμιά φορά, μορφών.

    Το παιδί ανταποκρίνεται με τα δικά του συναισθήματα, τις δικές του ιδέες και συσχετίσεις εννοιών σε μια σύνθετη μορφή έκφρασης. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι μόνο αυτό που το παιδί έχει μεταφέρει στη συνείδησή του, ως μέρος των προσωπικών του εμπειριών, μπορεί να το εκφράσει μέσα από σύνθετες μορφές έκφρασης.
    Χωρίς τον πειραματισμό και την εξερεύνηση δεν θα μπορούσε να προκύψει κάτι το πρωτότυπο. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο τα συναισθήματα, οι σκέψεις, οι ιδέες θα πρέπει να προκύψουν από οργανωμένες και προγραμματισμένες δραστηριότητες. Επομένως ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να προσφέρει το κατάλληλο περιβάλλον, υλικά και μέσα, για την προώθηση των δημιουργικών διαδικασιών που θα βοηθήσουν το παιδί στον πειραματισμό και την εξερεύνησή του έτσι ώστε να αναπτύξει τη δημιουργική του πλευρά. Ο ρόλος των μουσικών δραστηριοτήτων του παιδιού στο Ωδείο, από συναισθηματική, ψυχοδιαγνωστική και ψυχοθεραπευτική άποψη, θεωρείται επίσης σημαντικός.
    Στις δημιουργικές μουσικές δραστηριότητες αναμένονται από τα παιδιά τα εξής:
• Να δημιουργούν ρυθμικές και μελωδικές φράσεις.
• Να κάνουν αυθόρμητα τραγουδιστούς διαλόγους.
• Να χρησιμοποιούν ρυθμικά κτυπήματα και μουσικά όργανα για συνοδεία τραγουδιών.
• Να ερμηνεύουν μουσική με κίνηση (εκφραστική κίνηση ή χορογραφία).
• Να δραματοποιούν ιστορίες με μουσική επένδυση.
• Να χρησιμοποιούν μουσικά όργανα για περιγραφή ανθρώπινων χαρακτήρων, καταστάσεων, φαινομένων.
• Να κατασκευάζουν μουσικά όργανα.
• Να μιμούνται ζώα, να ζωντανεύουν χαρακτήρες και καθημερινές εμπειρίες.
• Να ζωγραφίζουν, όταν ακούν μουσική.

Μ. Ματσίγκου:
Καθηγήτρια Ανώτερων Θεωρητικών Μουσικής
Μουσικοθεραπεύτρια